Z.580 Poseidon 04
Zeebrugge 06 Mei 2013
 
Z.580 Poseidon 01   Z.580 Poseidon 02   Z.580 Poseidon 03   Z.580 Poseidon 05   Z.580 Poseidon 06
Zeebrugge 21/06/06 Zeebrugge 29/07/09 Zeebrugge 29/07/09 Zeebrugge 0605/13   Zeebrugge 14/10/19
                 

Naam

Z.580 POSEIDON

Type

Vissersboot - Motorkotter

Uitrusting

Boomkorvisserij

Roepnaam

OPWX

Vlag

België

Thuishaven

Zeebrugge

BT

48,82 t

NT

19,15 t

Lengte

20,20 m over alles

17,63 m tussen loodlijnen

Breedte

5,40 m over alles

Diepgang

Voorsteven: 1,7 m

Achtersteven: 2,7 m

Holte

2,60 m

Bouwjaar

1963

Scheepswerf

N.V. Scheepswerven De Graeve

Zeegeulstraat 137

8380 Zeebrugge

België

Materiaal

Hout

Motor

1969

1x MAN - 280 pk / 206 kW

Bouwjaar: 1968

Vorige motor

1963

1x ABC motor - 3 cilinder - 145 pk (bouwjaar: 1963)

Vorige eigenaar

1963 Jan Gheselle - Vantorre

1965 Maurice Vantorre - Desmette

1992 Maurice Vantorre – Devinck

Molenstraat 5

8390 Knokke-Heist

België

1994 Julie BVBA

1997 Flitser Marie-Louise

1998 BVBA De Flamingo

Eigenaar

vzw Z580 POSEIDON is opgericht in 2005

Noot

De constructie bestaat uit eik op eik:

 

  • de romp is karveel gebouwd als rondspant en kielschip

  • de huidplanken zijn 5 cm dik

  • de spanten of ribben in het schip hebben een sectie van 11 op 11 cm met een afstand tussen de spanten van 40 cm

  • de bouwwijze en ontwerp van dit scheepstype gaat terug tot het "negentiende eeuwse houten kielschip", zonder spiegel maar heeft een overhangende achtersteven wat toelaat om het roerwerk intern op te stellen en een motor in het achterschip te plaatsen.

  • de voorsteven werd voorzien van een hoge vooropbouw door het plaatsen van een stalen "stormbak" en is eveneens puntig overhangend.

  • het tuigage bestaat uit twee masten: vooraan een dubbele hoofdmast en net achter het kookhuis een bezaansmast met bezaanszeil.

  • voor de voortstuwing is er een ABC motor met 3 cylinders met vermogen van 145 pk. Deze motor is een Belgisch product.

     

Ze is tot en met 1999 te Zeebrugge als thuishaven op de Noordzee blijven vissen.

 

Historische waarde van het vaartuig:

 

  • zij is één van de laatste houten vissersvaartuigen van België die nog te water liggen.

  • uiteraard heeft ze eveneens een industrieel wetenschappelijke waarde vermits ze geconstrueerd werd op één van de laatste Belgische werven met een Belgische ABC motor.

  • ze heeft een uitmuntend mooi lijnenplan waardoor haar sierlijkheid het uitzonderlijke scheepsambacht dat aanwezig was in de Belgische scheepsbouw duidelijk in de kijker stelt.

Laatste update

21.05.2013